به روزرسانی جدیدی از نرم افزار نگهبان چشم روی استور مایکروسافت منتشر شد.

  • مینیمایز بودن پنجره کنترل پنل به صورت پیشفرض
  • افزودن Tooltip به آیکون نگهبان چشم در نوار وظیفه (به منظور سهولت و سرعت در دسترسی به وضعیت نرم افزار)
  • افزودن منوی Feedback به نرم افزار
  • قابلیت تشخیص بیکار بودن سیستم (فعال سازی از تنظیمات)

English badge

سورس کد در گیت هاب

اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار

مستندات سی‌شارپ

 آموزش و مستندات زیر برگرفته از چندین سایت مختلف معتبر از جمله StackOverflow و مستندات مایکروسافت است. این آموزش ها توسط من ترجمه شده و تغییرات و یادداشت هایی نیز به آن اضافه شده است.

توجه برای نمایش مطلب روی دکمه «ادامه مطلب» و یا عنوان کلیک کنید

ادامه مطلب

Windows Presentation Foundation

یا به اختصار WPF؛ تکنولوژی مایکروسافت برای طراحی نرم افزار های مدرن با تجربه کاربری بسیار قوی است که از ترکیب یکی از زبان های برنامه نویسی پشتیبانی شده توسط فریم ورک دات‌نت (معمولا C#) و زبان مارک‌آپ XAML بهره میبرد.

این زیرساخت بخشی از چهارچوب معروف مایکروسافت به نام  NET Framework. بوده و از مشهور ترین نرم افزار های ساخته شده توسط آن، محیط توسعه Visual Studio است. در این مطلب نگاهی اجمالی به ویژگی های این زیرساخت می‌اندازیم.

Microsoft Visual Studio, Written in C++ and C# with WPF Microsoft Visual Studio » and «Blend for Visual Studio», Written in C++ and C# with WPF»

امکانات WPF

  • Hardware Accelrated and Direct 3D: نرم‌افزار های توسعه داده شده با WPF به طور پیش‌فرض از امکانات مربوط به شتاب دهنده های گرافیکی، سخت افزاری و DirectX بهره میبرند. 
  • رابط کاربری XAML: رابط کاربری نرم افزار های WPF با مارک‌آپ XAML و Layout های بسیار کارا و قوی تعریف میشوند. به همین دلیل واکنش‌گرا کردن آن بسیار آسان و تغییرات رابط کاربری برای تغییرات احتمالی در آینده نیاز به تغییر بزرگی در بخش های متفاوت برنامه ندارد.
  • پشتیبانی از فرمت های چند رسانه ای: WPF انواع مختلفی از فرمت های چند رسانه ای و پخش کننده های آن ها را به طور پیش‌فرض در خود جای داده و پشتیبانی میکند.
  • تغییر آسان قالب ها و استایل ها: در WPF تغییر ظاهر کنترل ها و تعریف Template های جدید برای نمایش دیتا بسیار آسان است. به عنوان مثال میتوانید به محتوای یک لیست‌باکس کنترل های مختلف مثل عکس یا چک‌باکس اضافه کنید و تغییرات ظاهری متفاوتی را در آن اعمال کنید.
  • جهانی‌سازی: توسعه نرم افزار های چند زبانه و چند‌چینشی به وسیله امکاناتی که WPF در اختیار شما قرار میدهد بسیار آسان است.
  • پشتیبانی از اسناد XPS و PDF و ...: WPF از از امکانات مربوط به گزارش گیری و همچنین پردازش و ایجاد اسناد و کتاب های الکترونیکی بهره میبرد.
  • کتاب خانه ها: برای این زیر ساخت کتاب خانه ها و ابزار های متفاوت بسیاری توسعه داده شده است.
  • برنامه نویسی سه بعدی: در WPF، دقیقا همانند یک موتور بازی سازی امکانات مربوط به ایجاد اشیا گرافیکی و اعمال دوربین و انیمیشن بر روی آن ها تعبیه شده است. اگرچه طراحی سه بعدی در WPF سخت تر از موتور های بازی سازی ست.
  • انیمیشن: WPF از کتاب خانه ها و ابزار بسیار قدرتمندی در زمینه ساخت و توسعه انیمیشن روی کنترل ها و اشکال هندسی، تایم‌لاین ها و استوری‌برد ها بهره میبرد.
  • انقیاد داده: از آنجا که معماری ساخت نرم افزار در WPF مبتنی بر Model-View-ViewModel یا به اختصار MVVM است، انقیاد داده (Data Binding) به اشکال مختلف و بسیار کارآمد در آن پیاده سازی شده است.
  • گرافیک: رندر کننده گرافیکی WPF وابسته به وکتور ها و بردار های گرافیکی‌ست. لذا کیفیت تصاویر و همچنین ظاهر و ساختار برنامه در مانیتور ها با ریزولوشن های متفاوت حفظ می شود. همچنین در این زیرساخت تنظیمات متفاوتی مربوط به hdpi وجود دارد.

در مقایسه با Windows Forms

اگرچه که تکنولوژی فرم های ویندوزی (Windows Forms) تکنولوژی مرده ای نیست و همچنان پشتیبانی و استفاده می‌شود، اما کسانی که با هر دو تکنولوژی WPF و WinForms کار کرده اند و با جادوی WPF آشنایی دارند، برای طراحی نرم افزار های خود هرگز به سمت Windows Forms نمی روند. یکی از دلایلی که هنوز از Windows Forms استفاده می شود این است که امکانات کمتر ولی طراحی راحت تری دارد و برخلاف WPF؛ برای ساخت و توسعه نرم افزار ها شما نیاز به دانش عمیق در مورد اصول طراحی یک نرم افزار مهندسی شده ندارید. نقطه مشترک WPF و WinForms استفاده از رابط های برنامه نویسی Win32 یا همان Classic Desktop است.

در مقایسه با WinRT

نرم افزار های UWP نیز مانند WPF دارای رابط XAML هستند و به طور کلی، شباهت های بسیار زیادی از نظر کنترل ها و Layout با WPF دارند. برخلاف WPF که روی تمامی نسخه های ویندوز که دات نت فریم ورک روی آن نصب شده باشد قابل اجرا هستند، نرم افزار های UWP تنها روی ویندوز های 8 و بالاتر قابل اجرا هستند و بسته به نوع API میتوانند به سیستم عامل نسخه بالاتری نیاز داشته باشند.

نرم افزار های WPF نیز میتوانند به وسیله Desktop Bridge روی Windows Store قرار بگیرند و یا از امکانات ویژه سیستم عامل های به روز تر مانند Widnows 10 استفاده کنند. اما برای توسعه نرم افزار های ویژه این سیستم عامل ها، نرم افزار های Universal و WinRT انتخاب بهتری‌ست.

 چند وقت پیش بود که ایمیلی با مضمون مصاحبه برام اومد که در این ایمیل از من درخواست مصاحبه در رابطه با مدیریت آرین نرم افزار شده بود. من هم قبول کردم که گفت و گویی با این دوست عزیز داشته باشم (اگرچه خودم رو لایق مورد مصاحبه شدن نمیدونم خنده).

از اونجایی که از این ایده مصاحبه با مدیران سایت ها خیلم خوشم اومده و خودم هم دوست دارم صحبت سایر دوستان عزیز رو بشنوم ، از این ایده حمایت میکنم و شما رو هم دعوت میکنم که حالا نه صحبت های من ولی صحبت های سایر دوستان در این سایت رو بخونید (:

از کجا معلوم؟ شاید نفر بعدی که قراره باهاش مصاحبه کنن شما باشید.

به نقل از این سایت و به درخواست ایشون مبنی بر انتشار این مطلب در آرین نرم افزار:

بسیاری از کسانی که وبلاگ خودشون رو در بلاگ بیان به وجود آورده اند با نرم افزار کد ساز آشنا هستند. این نرم افزار به دست آرین ابراهیم پور مدیر وبلاگ آرین نرم افزار تهیه شده و تا نسخه 11 هم توسعه یافته. امروز گفت و گویی با آرین ابراهیم پور برای شما عزیران تدارک دیدیم که خوندن این مصاحبه خالی از لطف هم نیست. آرین ابراهیمی متولد سال 1376 در گیلان می باشد و توانسته به کمک دوستان و برادرش برنامه نویسی را فرا بگیرد. در ادامه با "مصاحبه" همراه باشید.

توجه کنید که برای استفاده از ابزار های زیر ابتدا باید نرم افزار کد ساز وبلاگ را دانلود کرده باشید

نام افزونه سازنده افزونه جاوا اسکریپت توضیحات لینک دانلود
جعبه دانلود کشویی پیشرفته SibGraph بله
جعبه توضیحات کشویی SibGraph بله -
جعبه دانلود شیک و زیبا یوزگراف خیر -
مجموعه افزونه های دنیا آی تی Donya IT - -
مجموعه افزونه های آریانا کد آریانا کد - -
جعبه دانلود پیشرفته آرین نرم افزار خیر -
افکت متن نسن نور خیر -
بزرگ نمایی تصویر نسن نور بله -
منو متحرک سایت باترفلای bfly.ir خیر
ساخت روبان وب  آرین نرم افزار خیر -
جعبه دانلود نسن نور خیر -
لینکستان فاتولز خیر -
افکت بزرگنمایی تصویر نسن نور خیر -
ساخت اسلایدر برای blog.ir آرین نرم افزار - بیان بله -
ساخت متن با افکت تغییر رنگ محمد مهرابی بله -
ساخت بازی DoodleJump yoo Theme بله -
ساخت Loading motinex خیر -
منو راست کلیک شبیه ویندوز 7 وب نیاز بله -
نمایش تصویر در شروع آرین نرم افزار بله -
دکمه آبی آرین نرم افزار خیر -


مرجع افزونه های نرم افزار کد ساز وبلاگ - ابزار های تجاری


نام افزونه سازنده افزونه جاوا اسکریپت قیمت لینک دانلود
- - - ۰ تومان -

  ساخت افزونه به سادگی یک کلیک (به وسیله نرم افزار)


  در نرم افزار کدساز وبلاگ با استفاده از گزینه «ساخت افزونه جدید» در منو «مدیریت افزونه ها» میتوانید افزونه های خود را ساخته و سپس آن را ذخیره کنید. ابتدا با درج مشخصات و پس از آن با تعریف متغیر های افزونه روی دکمه "ویرایش کد" کلیک کنید و ابزار خود را بنویسید. ابزار ها با زبان های HTML و CSS و Java Script ساخته میشوند. برای شروع ابتدا روی گزینه کارگاه افزونه در منو بالا کلیک کنید

منو افزونه

 پس از آن پنجره کارگاه باز خواهد شد

افزونه ساز

 نام افزونه: نام افزونه شما را مشخص میکند. این نام در منو ابزار ها ، پنجره ابزار ها و پنجره درباره افزونه نمایش داده می شود.

 توضیح کوتاه: بیانگر توضیح مختصری از عملکرد ابزار شماست. این متن بالای ابزار شما نمایش داده میشود.

 سازنده: مشخص میکند که چه کسی این ابزار را ساخته است.

 نسخه: نشان میدهد که این ابزار ویرایش چندم از نسخه اولیه آن است.

 توضیحات بلند: این توضیحات در پنجره "درباره افزونه" نمایش داده میشود و میتواند چندین خط را در بر بگیرد.

 کپی در: کد های تولید شده در کدام بخش از قالب باید کپی شود.

 سایت سازنده: در صورتی که سازنده دارای صفحه وب است میتواند آدرس خود را بدون http به افزونه ضمیمه کند.

 نام فایل ابزار (xml): بیانگر نام فایلی است که نرم افزار ، تنظیمات افزونه را پس از ذخیره افزونه در آن ذخیره خواهد کرد.

 نیازمندی به جاوا اسکریپت: در صورتی که در ابزار خود از جاوا اسکریپت استفاده نموده اید گزینه "نیاز دارد" را انتخاب کنید. این بخش هیچ تاثیری در روند کارکرد نرم افزار و کد شما ندارد و صرفا برای آگاه سازی کاربر است. در صورتی که این گزینه فعال شود نقشک </> به دکمه ساخت کد اضافه خواهد شد.

 متن روی دکمه ساخت کد: این عبارت روی دکمه ساخت کد نوشته خواهد شد.

برای ویرایش ابزار و نوشتن کد های HTML ، CSS ، JavaScript و ... خود روی دکمه ویرایش کد کلیک کنید


پس از آن پنجره ویرایش کد باز خواهد شد:

ویرایشگر

در بخش ویرایش کد هر قسمت از کد که میخواهید توسط کاربر تعیین شود را به صورت (*var1*) و به ترتیب (*var2*) و (*var3*) و ... بنویسید.

 سپس هر کدام از این متغیر ها (var) ها را از بخش "درج متغیر جدید" اضافه کنید.

روش اضافه کردن متغیر


 متغیر به صورت جعبه متنی:

  • متن(اجباری): متن متغیر را تعیین می کند (مثلا: متن لینک، رنگ لینک، آدرس لینک، سرعت و ...)
  • محتوای جعبه متنی(اختیاری): محتوا را تعیین می کند. این مقدار به صورت پیشفرض در جعبه متنی (Text Box) جلو متغیر نوشته خواهد شد (این بخش میتواند خالی باشد)
  • جهت متن(اختیاری): در صورتی که متغیر شما متن فارسی را شامل می شود از گزینه راست به چپ استفاده کنید. در غیر این صورت گزینه چپ به راست را انتخاب کنید
  • کلمات پیشنهادی(اختیاری): نرم افزار میتواند کلماتی که شما تعیین میکنید را به کاربر پیشنهاد دهد. به عنوان مثال برای متغیر انتخاب رنگ کلمات gray ، green ، red و gold توسط افزونه ساز به نرم افزار اضافه می شود. پس از اینکه کاربر حرف g را در جعبه متنی وارد کرد کلماتی که حرف اول آنها g باشد به کاربر پیشنهاد می شود. یعنی سه کلمه gold ، green و gray

متغیر به صورت لیستی:

  • متن: متن متغیر را تعیین میکند
  • جهت متن: راست به چپ بودن و با چپ به راست بودن محتوا را تعیین میکند
  • متن نمایشی: متن گزینه ای است که در لیست اضافه و به کاربر نمایش داده میشود
  • متن محتوا: کلمه ایست که به کاربر نمایش داده نمی شود بلکه پس از ساخت کد ، به ابزار اضافه میشود

به عنوان مثال:

لیست نمونه

درباره افزونه

 اخطار در صورت وجود خطا در ساختار افزونه


میخواهید در بهتر شدن این نرم افزار ما را یاری کنید؟ گیت هاب ساختار افزونه ها